Angst voor de angst

Toen Angela thuiskwam, googelde ze haar symptomen. Het werd al snel duidelijk dat ze een paniekaanval had gehad. "Ik durfde geen leuke dingen meer te doen met vrienden, dat was erg frustrerend. Ik vond het lastig om het uit te leggen aan mensen, omdat ik het gevoel kreeg dat niet iedereen mij begreep. Ik wilde bijvoorbeeld graag op het terras zitten in plaats van binnen in een bioscoop bijvoorbeeld. Binnen kreeg ik het gevoel dat ik niet weg kon, er ontstond een angst voor de angst."

"Ik heb vooral last van angstaanvallen. Bij mij is dat een constant gevoel van angst en kan de hele dag blijven. Je merkt het niet aan mij. Ik kan gewoon blijven praten, maar ondertussen heb ik een druk op mijn borst en voelt het onrustig in mijn buik."

Naar therapie

"Omdat ik geen grip kreeg op mijn angst ben ik hulp gaan zoeken. Ik vond het wel confronterend toen ik voor de eerste keer naar therapie ging. Ik zat zo diep in mijn angsten, dat ik twijfelde of ik geholpen kon worden. Ik heb me niet bij elke therapeut comfortabel gevoeld. Ik zou anderen aanraden om te kijken of je je goed voelt bij je behandelaar. Dat is erg belangrijk."

Wekelijkse begeleiding

Een tijdje ging het goed. Maar tijdens de pandemie kwam de angst terug. Angela kon niet meer uit bed komen. "Mijn lichaam bleef futloos en ik voelde me moe. Mijn behandelaar stelde toen voor om meer begeleiding voor mij te regelen." Een therapeut ziet iemand vaak maar één keer in de week. Angela had meer hulp nodig. Toen kwam RIBW Nijmegen & Rivierenland in beeld. 

"Een paar keer per week kwam een begeleider van de RIBW bij ons thuis om mij te helpen bij mijn dagelijkse uitdagingen. Want een structuur in mijn dag brengen ging niet meer. Ik kon me ook niet meer focussen op werk voor school, zag vrienden niet meer en wist gewoon niks leuks te verzinnen om te doen". De begeleider van Angela hielp om meer grip te krijgen op deze dagelijkse zaken. 

Rustmomenten en hulp

Paniekaanvallen heeft Angela niet meer, maar als er periodes van verandering of drukte zijn, kan ze nog wel angstig worden. "Als ik bijvoorbeeld naar een verjaardag ga dan ben ik daarvoor erg gespannen en voel ik hartkloppingen. Soms kan ik een te drukke week hebben, dus ik moet blijven zorgen dat ik genoeg rustmomenten heb in een week. Nu zie ik in dat het mogelijk is om de angsten te verminderen, als je de juiste hulp zoekt en de goede manieren voor jezelf vindt."

andere interessante ervaringsverhalen

Saskia over haar autisme en ADHD en het begeleiden van een herstelwerkgroep

Renske vertelt over haar herstelproces van psychotische depressies

Wil jij ook onze ondersteuning?

Kijk dan op de aanmeldpagina welke stappen je kan zetten.
Of neem contact met ons op als je vragen hebt. Bijvoorbeeld over onze begeleiding naar herstel.