De corona-maatregelen zijn aangescherpt. We werken allemaal zoveel mogelijk thuis. In het algemeen zijn we meer gaan snacken, minder gaan sporten en slecht gaan slapen zo blijkt uit recent onderzoek. We zijn ook angstiger geworden, meer gestresst en gedeprimeerd. Tegelijk gaan we de koude en donkere wintermaanden in. Psycholoog Thijs Launspach schreef het boek Fokking druk. Hij geeft een vijftal tips om een mentale dip in de donker dagen te voorkomen.

Welke dingen kun je doen om je mentale gezondheid te verbeteren, en je te wapenen tegen deze uitdagende tijd? Launspach beschreef al eerder een aantal basisregels om je aan te passen aan deze tijd: stel je verwachtingen bij, zet jezelf op een nieuwsdieet, zorg voor voldoende beweging en kies een project om je tanden in te zetten.

Deze vijf tips kunnen helpen om een mentale dip te voorkomen;

  • Ruim op. Uit onderzoek blijkt dat je gedeprimeerd en gestrest wordt van een rommelig huis. Opruimen geeft ook het gevoel van controle.
  • Telefoneer vaker. Als je aan het koken, wandelen of het huishouden aan het doen bent kun je even bellen met familie of vrienden. Hou wat vaker een kletspraatje via de telefoon, daardoor voel je je minder alleen.
  • Beleef avonturen in je hoofd. Lees een spannend boek, kijk een avontuurlijke film of die spannende serie. Tijdens een lockdown kun je in je hoofd nog steeds grote avonturen beleven.
  • Kijk om naar anderen. Doe vrijwilligerswerk, help buren die het moeilijk hebben, haal boodschappen voor mensen in quarantaine Op die manier voel je je nuttig.
  • Vraag op tijd hulp. Als je er doorheen zit, vraag dan op tijd hulp. Het is een heel gewonen reactie op een abnormale situatie. Je bent niet de enige! En je hoeft het niet alleen te doen. Neem contact op met je begeleider, familie of vrienden of bel de Luisterlijn 0900 – 0767 of MIND Korrelatie 0900-1450 Er is altijd iemand bij wie je je zorgen kwijt kunt. 

andere interessante nieuwsartikelen

Lars wil depressie bespreekbaar maken
Lars wil depressie bespreekbaar maken
15 min